share knowledge multiply sales

Ehio maakt van online marketing een logische cyclus.

De verbetercyclus voor online marketeers
Iedereen publiceert. Op Facebook, Twitter, blogs, websites. Met het grootste gemak. Van bedrijven wordt ook verwacht dat ze informatieve content aanbieden. Zo kunnen mensen 24 uur per dag 7 dagen per week veel dingen zelf regelen. Ehio maakt van online marketing een logische cyclus. Doorloop je die steeds weer, dan bouw je waarde op en leer je in de praktijk wat werkt.

Wat is content marketing eigenlijk?*

Dit is onze werkdefinitie van content marketing:

  • het regelmatig (online) publiceren van redactionele en commerciële inhoud
  • om in een behoefte te voorzien van één of meer doelgroepen
  • met als doel uit het contact direct of indirect een zakelijk voordeel te behalen voor de afzender
  • en te leren van en over de doelgroep om te kunnen verbeteren

Hoge verwachtingen van organisaties

Mensen verwachten van organisaties dat ze goede content publiceren. Dan kunnen ze 24 uur per dag, 7 dagen per week terecht voor vragen, informatie, support of self-service dienstverlening. Online contact is immers ook steeds vaker onderdeel van de dienstverlening. Of het is de opmaat naar toekomstige verkopen. Dat vraagt veel van bedrijven. Aan de andere kant is het ook een kans. Organisaties kunnen veel leren van het online contact met klanten en op deze manier relaties onderhouden tegen relatief lage kosten.

De 4C's van de cyclus uitgelegd

Onze ervaring is dat content marketing succesvol is als het wordt gezien als een cyclus met 4 stappen. We leggen het stap voor stap uit.

C1: Context (hoe mensen zoeken, wat ze vinden)

Onder de context waarin online marketeers werken verstaan wij het volgende:

  • hoe mensen zoeken, bijvoorbeeld met zoekmachines en via hun netwerk (social media)
  • welke behoeftes ze onderzoeken en hoe ze die verwoorden
  • wie ze vertrouwen als bron voor hun zoek- en researchgedrag
  • wat ze aantreffen als ze zoeken, wat zijn de concurrerende zoekresultaten en antwoorden uit het netwerk

Over al deze contextzaken kun je als marketeer veel weten. Je kunt ten minste goede hypotheses vormen en die steeds beter onderbouwen. Buikgevoel is leuk maar harde gegevens zijn vaak beter. Zo kun je steeds beter inspelen op behoeftes.

C2: Content (en functionaliteit)

De volgende stap in de cyclus is dat de marketeer moet kiezen welke content hij inzet om in te spelen op zoekgedrag van zijn doelgroep. Het kan gaan om commerciële en redactionele content. De content moet passen bij de afzender. Het moet bij voorkeur gaan om unieke content van hoge kwaliteit. Uniek hoeft niet altijd alleen in de inhoud te zitten maar ook in de manier waarop dingen zijn geordend, gecombineerd, beoordeeld, geverifieerd. 

Behalve content zijn ook functionaliteit en interactie van belang. Dat kan helpen om de klant goed te bedienen, te wijzen op het best mogelijke advies, de beste content. Interactie is een teken van 'engagement'. Er ontstaat een relatie of de relatie wordt bevestigd.

C3: Conversie

Content wordt door een organisatie niet zomaar gepubliceerd. Goede content kost geld en continue inspanning. Die moeten leiden tot business resultaat. Hoewel websites en webcontent veel doelen kunnen dienen is het beter te kiezen voor een beperkt aantal zakelijke doelen. Voorbeelden van doelen die je met een content marketing strategie kunt nastreven:

  • leads genereren
  • verkoop van een assortiment producten of diensten
  • een merk bouwen of versterken
  • een mening uitdragen of mensen overtuigen
  • een netwerk opbouwen
  • kennis overdragen
  • een relatie onderhouden

Doelen kunnen uiteraard specifieker zijn dan hier genoemd.

Om te zorgen dat content converteert moet je ook kijken naar welke media je inzet. Dat kunnen eigen media (owned media) zijn zoals een eigen website, webwinkel of mobiele app. Je kunt ook social media als Facebook, YouTube of marktplaatsen als eBay of Marktplaats inzetten. In alle gevallen is het belangrijk de regels te begrijpen van de media die je inzet. Je moet keuzes maken over design en je moet inhoud en opbouw van de content afstemmen op de business doelen.

C4: Conclusies

Het internet is voor marketeers in zekere zin een Walhalla. Er is heel veel te meten en te leren. Over zoekgedrag is veel te leren via bijvoorbeeld Google Insights en de hulpprogamma's bij Adwords en andere zoekmachineadvertentieprogramma's. Over bezoek aan de site is met analytics software vrijwel alles te leren. A/B testen maakt dat je snel hypotheses kunt toetsen over verschillende keuzes in ontwerp en content. Er zijn tools om te zien welk zoekgedrag naar de eigen site leidt en wat naar de concurrent. 

De enorme hoeveelheid informatie die je kunt verzamelen is mooi maar ook een probleem. Heel wat marketeers raken de weg kwijt in de grote hoeveelheden data. Je moet keuzes kunnen maken, weten hoe je kunt verbeteren. Dan gaat het dus om antwoorden op deze vragen:

  • Hoe begrijp ik nog beter hoe mijn doelgroep zoekt en met wie ik concurreer?

  • Welke content voorziet in een behoefte en verdient uitbreiding, welke content blijkt minder belangrijk?

  • Welke business doelen behaal ik dankzij welke content en online media. Hoe kan ik drempels verder verlagen op belangrijke paden?

  • Hoe kan ik nog meer en sneller leren?

Eenvoudig beginnen met regelmatige rapportages is een aanrader. Wat je meet, rapporteert en bekijkt moet je ook werkelijk gebruiken tijdens evaluaties die je regelmatig houdt, bijvoorbeeld per week, maand of kwartaal. Dan moet je nog acties afspreken, verbeteringen doorvoeren. Dit moet ook een continu proces zijn.

Waar sta ik als content marketeer op deze gebieden?

Hoe actief ben jij op de diverse onderdelen van de content marketing cyclus? Als je je een beeld wilt vormen van waar je als online marketeer staat kun je twee van onze content marketing scans gebruiken.

4C quickscan (8 vragen)

De content marketing quickscan is voor mensen die echt SNEL meer willen weten. U beantwoordt 8 vragen en krijgt dan een score met advies waarop te focussen. In enkele minuten heb je een eerste overzicht.

25-minuten content marketing scan (25 vragen)

Heb je er wat meer tijd voor over en wil je een wat preciezer beeld dan is er de langere content marketing scan met 25 vragen. Wij zijn altijd benieuwd naar ervaringen van vakgenoten met content marketing. Voel je dus welkom om een van de scans te doen en met ons contact op te nemen over de resultaten.

Complete scan (25 vragen) Snelle scan (8 vragen)

 

Email gerust kraefft[at]ehio.nl (auteur van dit artikel) of neem contact op via ons contactformulier of pak de telefoon als u meer wilt weten over content marketing, onze expertise op het gebied van redactionele en commerciële content of als u een van onze business cases wilt horen of zien.

* Een apart artikel op deze website gaat dieper in op de vraag wat content marketing is, waar je informatie vindt en wat voorbeelden zijn van succesvolle content marketeers.

Ehio media bv
Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam

Tel: 020 68 22 555
E-mail: info@ehio.nl

Ehio media © 1996/2014. Alle rechten voorbehouden.
1
0